Chestii care funcționează (2)

Luarea de decizii

Ti s-a întâmplat să iei o decizie și apoi creierul tău să se relaxeze în sfârșit? Potrivit lui Alex Korb, cercetător în neuroștiințe la UCLA, acest fapt nu este întâmplător.

Știința creierului ne arată că luarea de decizii reduce îngrijorarea și anxietatea și ne ajută să rezolvăm probleme. Știm, știm, dar aplicăm?

Luarea de decizii include crearea de intenții și setarea de obiective. Toate trei activează părți ale aceluiași circuit neuronal și activează cortexul prefrontal într-un mod pozitiv, reducând îngrijorarea și anxietatea.

Luarea de decizii ajută și în contracararea activității nucleului striat, care de obicei ne împinge către impulsuri și obiceiuri negative.

Si nu în ultimul rând, luarea de decizii ne schimbă percepția asupra lumii prin faptul că găsim soluții și sistemul limbic se ”calmează”.

Dar luarea de decizii poate fi dificilă. Deci ce fel de decizii să luăm?  Răspunsul cercetătorilor din necunoștințe?

Ia o decizie „suficient” de bună. Nu te chinui să iei cea mai bună decizie la modul absolut. Știm că perfecționismul poate fi foarte stresant iar studiile asupra creierului o confirmă. A încerca să fii perfect copleșește creierul cu emoții și te face să simți că pierzi controlul.

Când iei o decizie creierul tău „simte” că ești în control. Iar senzația de control reduce stresul. Si ce e și mai fascinant, luarea de decizii crește plăcerea. S-a constatat că alegerea activă produce schimbări în circuitele cerebrale legate de atenție și creste activitatea circuitelor dopaminei. Este influențat și felul în care oamenii își percep acțiunile.

Etichetarea emoțiilor negative

Reprimarea emoțiilor nu funcționează și se poate întoarce împotriva ta. Cercetările arată că oameni care au încercat să-și reprime o experiență emoțională negativă nu au reușit acest lucru de fapt. Chiar dacă aparent erau ok, în interior sistemul lor limbic era la fel de activat ca și când nu și-ar fi reprimat emoțiile (în unele cazuri fiind chiar mai activ). Aceste observații au fost confirmate și de scanări cu rezonanță magnetică (fRMI). A încerca să nu simți ceva nu funcționează și uneori e chiar mai rău decât a simți. Mai multe detalii despre cum ne amorțim emoțiile găsești aici.

In schimb, etichetarea emoțiilor funcționează și face diferența.

Pentru a reduce activarea sistemului limbic este necesară activarea cortexului prefrontal. Aceasta are loc atunci când folosim câteva cuvinte pentru a descrie o emoție, o trăire. Cel mai bine putem face asta utilizând limbajul simbolic: metafore, metrici și simplificări ale experienței avute. Pe scurt: descrie emoția într-un cuvânt sau două și asta îi va reduce intensitatea.

Metodele clasice – cum ar fi meditația sau poveștile – exact asta fac; și făceau, cu sute și mii de ani înainte să apară metodele de scanare și vizualizare a activității cerebrale.  Etichetarea emoțiilor este unul dintre instrumentele de bază în mindfulness.

De fapt etichetarea afectează creierul atât de semnificativ încât funcționează și cu alții.  Etichetarea emoțiilor este unul dintre instrumentele de bază folosite de FBI în negocierile din luările de ostatici. Mai multe despre secretele negociatorilor poți citi aici.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s